Chiesa di San Pietro ad Alba Fucens - veduta
La chiesa di San Pietro in Albe si erge sul colle di San Pietro, una delle tre colline che circondano Alba Fucens, la città romana fondata nel 304 a.C. ai piedi del monte Velino, presso l’antico lago del Fucino. Le prime testimonianze relative alla presenza di questo luogo di culto cristiano risalgono alla metà del VI secolo d.C., quando il tempio romano di Apollo, del III secolo a.C., fu convertito in chiesa. Il tempio, di cui si conservano tre lati, aveva in origine un portico con quattro colonne. Della fase paleocristiana rimangono labili tracce, tra cui i frammenti di rilievi esposti nel Museo d'Arte Sacra della Marsica, a Celano (AQ). Nel XII secolo il muro di fondo fu parzialmente abbattuto per creare l’abside e la sottostante cripta, lo spazio interno fu suddiviso in tre navate e le murature dei lati lunghi furono prolungate oltre il colonnato del tempio romano, inglobando le colonne laterali dell’antico portico. Al centro della nuova facciata fu eretto un campanile, che tuttora funge da insolito accesso alla chiesa. Tra il XIII e il XVIII secolo la chiesa fu oggetto di continui restauri e rimaneggiamenti. Nel 1915 un violento terremoto provocò ingenti danni a tutto l’edificio, i cui restauri furono eseguiti nel periodo 1955-1957 e comportarono il consolidamento delle strutture portanti tramite l’inserimento di un’intelaiatura in cemento armato. Dal 2014 la chiesa è stata affidata al Polo Museale dell’Abruzzo. All’esterno il visitatore può subito notare la diversa tipologia e qualità dei materiali che costituiscono le murature dei lati lunghi della chiesa, ossia grossi blocchi squadrati in pietra calcarea - facenti parte dell’originario tempio romano - e pietre di piccole dimensioni, appena sbozzate, utilizzate per il prolungamento dei muri antichi durante il XII secolo. Superato il portale d’accesso alla chiesa - che era chiuso da ante in legno magnificamente intagliate, ora esposte nel citato museo di Celano - la vista del suggestivo interno è subito attratta dall’ambone e dall’iconostasi duecenteschi, con i loro notevoli mosaici colorati e intarsi in porfido rosso e verde, tipici dell’arte cosmatesca. Sui muri laterali della chiesa il visitatore potrà andare alla ricerca di numerosi graffiti di epoche diverse e con contenuti di vario genere, tra cui brevi componimenti poetici ed annotazioni su avvenimenti quali la riparazione del tetto del tempio di Apollo o l’avvenuta sepoltura di sacerdoti. Non mancano graffiti figurati con rappresentazioni di animali, navi, etc. Prima di uscire dalla chiesa, ci si può soffermare a guardare il gran numero di piccoli fori praticati nei blocchi calcarei dell’antico tempio, probabilmente utilizzati per sostenere la decorazione delle pareti, forse abbellite da lastre in marmo. The church, founded in the XII century, stands in the surroundings of the ruins of Alba Fucens, upon the remains of a pagan temple. The ancient chapel was turned into a large building made of a nave and two aisles with apses, reusing columns of previous buildings of the Roman town. The bell-tower was added later on the fa?ade of the church; on the front it has a carved wood portal, one of the few thirteenth-century examples in the Abruzzi. Inside, a comatesque style iconostasis separates the presbytery from the hall reserved to the congregation; the pulpit, built against the columns of the left nave, divides the church lengthwise. The Easter candle results from sections of columns placed one upon another and surmounted by a thirteenth-century capital. The Baroque adjustments and most of the frescoes got destroyed in the earthquake of 1915; a restoration carried out in the Fifties brought the church back to its original Medieval configuration. The church of San Pietro in Albe is situated on top of "colle San Pietro" (St. Peter’s hill), one of the three hills surrounding Alba Fucens, the Roman town founded in 304 B.C. at the foot of Mount Velino, near the lake across the Fucino plateau, which is now desiccated. The first evidence related to the presence of a Christian worship place is dated back to the half of the 6th century A.D., when the former Roman temple of Apollo (3rd century B.C.) was turned into a church. The temple, of which three sides are preserved, had originally a four-column portico. Only a few traces remain of this Paleo-Christian phase, such as the fragments of reliefs exhibited in the Museum of Religious Art of Marsica at Celano (AQ). During the 12th century, the background wall was partially demolished to create the apse and the underlying crypt, the inner space was divided into three naves and the long side walls were lengthened beyond the portico, walling up the two remaining side columns. A bell tower was erected in the center of the façade, forming an unusual entrance to the church. Between the 13th and 18th century, the church was continuously restored. In 1915, a violent earthquake damaged severely the entire building. Restoration was carried out between 1955-1957 and the structural parts were strengthened with reinforced concrete. Since 2014 it has been assigned to the Polo Museale dell’Abruzzo. (Abruzzo Museum Complex) Outside the visitor can easily note the different typology and quality of the building materials used for the long sides of the church. The big squared limestone blocks were part of the Roman temple walls and the roughly-squared stones of medium-to-small dimensions were used for the 12th century lengthening of the ancient walls. After passing through the gate - formerly closed by magnificently-carved wooden doors, now exhibited in the museum of Celano - the view of magnificent inside space is filled with the 1200s ambo and by the iconostasis, remarkably colored mosaics and red and green porphyry inlays, typical elements of the Cosmati Masters style. Along the side walls there are also engraved graffiti, dating back to different periods and with various contents, among them there are short poems and notes on particular events such as the restoration of the roof of the temple of Apollo or the burial of some priests; animals and ships are also represented. Before leaving the church, the visitor can stop for a few minutes to see numerous small holes piercing the blocks of the former temple, probably used to hold the original decoration of the walls, perhaps made of marble slabs.
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